Usah taksub kos murah

on Saturday, April 23, 2011

Source from - My Metro

Oleh Amir Abd Hamid dan Muhammad Apendy Issahakam@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Jangan terpesona dan terlalu ghairah dengan tawaran pembantu rumah murah ditawarkan ejen sebab memang jelas akan ada unsur penipuan,” kata Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (Papa), Alwi Bavutty.

Beliau berkata, pihaknya mendapat maklumat mengenai kewujudan banyak ejen pembantu rumah haram akhir-akhir ini terutama selepas isu pembekuan penghantaran pembantu rumah Indonesia ke Malaysia yang hingga kini belum mendapat kata putus antara kedua negara.
Menurutnya, anggaran kekurangan pembantu rumah iaitu kira-kira 3,000 orang sebulan untuk majikan negara ini menyebabkan ejen haram mengambil kesempatan.

Alwi berkata, ejen haram dan pembelit dengan kata-kata manis itu akan melakukan pelbagai cara untuk menjerat majikan yang terdesak mendapatkan pembantu rumah.
“Keadaan sekarang (keperluan pembantu rumah) agak mendesak. Nak tunggu dari Indonesia biasanya terlalu lama, amah Filipina mahal manakala amah dari Kemboja pula mempunyai masalah bahasa dan kekurangan kemahiran.

“Jalan mudah majikan ambil pembantu rumah daripada ejen yang tidak berdaftar. Biasanya maklumat mengenainya mereka dapat daripada mulut ke mulut dengan kos pengambilan sekitar RM3,000.

“Tetapi saya rasa ejen haram tumbuh bagai cendawan bergerak sendiri bukan sindiket terancang. Apapun pihak persatuan harap perancangan pertemuan antara Kementerian Dalam Negeri dengan agensi kerajaan Indonesia dijangka bulan ini dapat segera mencapai kata sepakat,” katanya.

Ditanya berkenaan ada ejen haram sanggup mengugut memenggal kepala pembantu rumah jika tidak mahu melarikan diri selepas berkhidmat dengan majikan dalam tempoh tertentu, Alwi berkata perkara itu serius kerana sudah membabitkan ugutan jenayah.

“Ini dikira masuk bab jenayah. Pembantu rumah harus segera melaporkan kepada majikan sebelum makluman polis,” katanya.

Harian Metro semalam mendedahkan pengakuan tujuh majikan di sebuah perumahan elit di Taman Melawati di sini yang tertipu apabila semua amah didakwa dari Sabah dan dibekalkan sepasang suami isteri ghaib serentak.

0 comments:

MUSLIM housemaid for MUSLIM household only...

.