Agensi pembantu rumah diarah pulang RM9,804 kepada majikan

on Saturday, April 23, 2011

Source from : My Metro

PUTRAJAYA: Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di sini semalam memerintahkan sebuah agensi pembantu rumah memulangkan semula RM9,804 kepada seorang kakitangan swasta bagi bayaran mendapatkan pembantu rumah berkualiti melalui agensi itu.

Arahan itu dibuat pada prosiding tuntutan yang dibuat kakitangan swasta itu Chan Yit Wah, 41, kerana tidak berpuas hati dengan pembantu rumah yang disediakan agensi itu dan kegagalan agensi itu mengantikan pembantu rumah yang dipulangkan semula kepada agensi itu.
Presiden TTPM, Mohd Nasrim Datuk Mohd Salleh mengarahkan agensi A-P Maju Jaya Enterprise beralamat di Kuala Lumpur memulangkan keseluruhan jumlah bayaran yang dituntut oleh Chan dalam tempoh 14 selepas perintah diberikan.

Bagaimanapun, agensi berkenaan tidak menghantar sebarang wakil untuk menghadiri prosiding berkenaan.

Chan ketika ditemui selepas prosiding berkata, dia berpuas hati kerana tuntutannya diterima dan berharap kes ini diselesaikan. “Malah, tindakan ini diharap dapat memberi pengajaran kepada orang lain supaya lebih berani bertindak bagi menuntut hak mereka sebagai pengguna”.
Menurutnya, selepas dua kali bertukar pembantu rumah akibat pelbagai masalah, agensi pembantu rumah yang bertanggungjawab membekalkan perkhidmatan itu masih gagal menyediakan pembantu rumah berkualiti seperti dijanjikan.


Beliau berkata, dia membuat tuntutan kepada TTPM bagi menuntut semula kos yang sudah dikeluarkan untuk mendapatkan pembantu rumah daripada agensi itu.

Dia berkata, pembantu rumah pertama yang diambil daripada A-P Maju Jaya Enterprise hanya bertahan selama 11 hari, manakala pembantu rumah kedua hanya sempat bekerja selama empat hari.

0 comments:

MUSLIM housemaid for MUSLIM household only...

.