Imigresen tidak tegas

on Saturday, April 23, 2011

Source from : My Metro

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammadahmadshahrul@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Segelintir majikan yang semakin terdesak dikesan lebih ‘selesa’ menggunakan pembantu rumah tanpa permit selepas mendapati pihak berkuasa berkaitan semakin jarang melakukan operasi di kawasan perumahan tempat mereka bekerja.
Malah, pembantu rumah terbabit dikatakan semakin berani melakukan kerja ‘part time’ di rumah majikan lain di kawasan sama bagi mendapatkan hasil lebih lumayan kerana yakin kawasan perumahan tempat mereka bekerja tidak akan diserbu pihak berkuasa kerana dilengkapi dengan pengawal keselamatan.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman mengakui kewujudan senario majikan yang semakin cenderung menggunakan pembantu rumah tanpa permit yang lebih mudah dan murah.

Beliau berkata, kegiatan itu berlaku disebabkan kurangnya penguatkuasaan Jabatan Imigresen di kawasan perumahan elit, termasuk yang dilengkapi dengan kawalan keselamatan 24 jam.
“Memang saya akui kegiatan menggunakan pembantu rumah tanpa permit semakin menjadi ‘trend’ sejak kebelakangan ini kerana selain mudah, ia juga murah.

“Bukan itu saja, walaupun majikan menyedari akan dikenakan tindakan tegas jika ditahan menggunakan pembantu rumah tanpa permit, tetapi ia bukan halangan kerana penguatkuasaan imigresen yang tidak menyeluruh,” katanya kepada Harian Metro, semalam. Dr Maamor berkata, imigresen memiliki pelbagai undang-undang membabitkan, tetapi kebanyakan majikan tidak mematuhi peraturan itu, malah ia semakin berleluasa apabila mereka juga tidak gentar untuk menggunakan pembantu rumah tanpa permit.

Malah, katanya, ada majikan mengambil kesempatan untuk mendapatkan keuntungan dengan mengagihkan pembantu rumah itu untuk digunakan bagi membasuh kain dan melakukan kerja berat lain oleh anak mereka yang tinggal di tempat lain.

Ada anak majikan yang tinggal di tempat lain sanggup membawa pakaian kotor untuk dibasuh pembantu rumah di rumah ibu bapa mereka.
“Saya melihat ia bukan saja melanggar perjanjian di antara majikan dan pembantu rumah, tetapi ia seolah-olah cuba menganiaya,” katanya.

0 comments:

MUSLIM housemaid for MUSLIM household only...

.