Kerja agensi haram

on Saturday, April 23, 2011

Source from : My Metro

KUALA LUMPUR: “Taktik kitar semula pembantu rumah bagi mengaut keuntungan kemungkinan besar didalangi agensi pembantu rumah asing yang tidak berdaftar dan beroperasi secara haram,” kata Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (Papa), Alwi Bavutty.
Katanya, mustahil agensi yang berdaftar melakukan perkara sedemikian memandangkan tindakan yang boleh diambil terhadap mereka agak berat termasuk digantung lesen.
“Tambahan pula, pengambilan pembantu rumah dari Indonesia sudah dibekukan sejak Jun 2009, jika perkara itu berlaku ia mungkin dilakukan oleh agensi haram yang ingin mengaut keuntungan mudah.

“Apabila pengambilan sudah dibekukan, pastinya pembantu rumah warga asing itu tidak mempunyai permit bekerja di sini dan ada kemungkinan mereka menggunakan pas lawatan sosial.

“Justeru, saya ingatkan kepada majikan agar segera membuat laporan polis dan melaporkannya kepada Jabatan Imigresen supaya tindakan segera dapat diambil terhadap agensi terbabit. “Ini perkara serius, jika tidak laporkan, masalah ini akan berleluasa dan merugikan majikan sendiri,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Harian Metro semalam melaporkan mengenai segelintir agensi pembantu rumah asing di negara ini dikesan mengaut keuntungan sehingga berlipat kali ganda daripada seorang pembantu rumah dengan meminta mereka melarikan diri selepas bekerja antara dua hingga tiga bulan dengan sesebuah majikan dan Menggunakan taktik kitar semula berkenaan, selepas pembantu rumah melarikan diri, agensi terbabit akan menghantar pembantu rumah sama kepada majikan lain, dan sekali lagi meraih sehingga RM8,000 bagi setiap pembantu rumah. Malah, ada juga agensi pembantu rumah asing yang tidak melengkapkan dokumen yang diperlukan termasuk permit masuk dan pemeriksaan kesihatan, sebelum menyerahkan kepada majikan walaupun mereka membayar ribuan ringgit.

Alwi berkata, agensi yang berdaftar akan melengkapkan semua dokumen seperti permit masuk dan pemeriksaan kesihatan, barulah boleh menyerahkan kepada majikan.
Menurutnya, majikan juga dinasihatkan supaya menyemak terlebih dulu dengan Jabatan Imigresen.

0 comments:

MUSLIM housemaid for MUSLIM household only...

.