Atasi segera

on Saturday, April 23, 2011

Source from - My Metro

Oleh Faizatul Farlin Farush Khanffarlin@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Kira-kira 60,000 majikan di negara ini kini berada dalam keadaan terdesak untuk mendapatkan khidmat pembantu rumah terutama dari negara jiran apabila agensi yang membawa masuk amah ke Malaysia tidak mampu menyediakan perkhidmatan akibat kekurangan amah warga Indonesia.

Mantan Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (Papa), Datuk Raja Zulkepley Dahalan berkata, keadaan itu dianggap kritikal kerana amah yang berkhidmat di negara ini tidak mempunyai lapisan baru untuk menggantikan tempat mereka sebaik pulang ke negara asal, berikutan persefahaman di antara Malaysia dan Indonesia masih belum dicapai.
Beliau yang juga Pengarah Agensi Pekerjaan Haz Sdn Bhd berkata, majikan di negara ini lebih memerlukan amah dari Indonesia berikutan bayaran bagi mendapatkan perkhidmatan mereka lebih berpatutan berbanding amah dari negara lain.

Katanya, perjanjian persefahaman iaitu ‘Memorandum Kemasukan Pembantu Rumah Ke Malaysia’ masih belum ditandatangani Malaysia dan Indonesia, menyebabkan bekalan perkhidmatan pembantu rumah dari Indonesia masih dibekukan.

“Kami mahu kerajaan mempercepatkan proses menandatangani memorandum persefahaman antara dua negara terbabit supaya masalah kekurangan amah di negara ini dapat diselesaikan segera,” katanya selepas bertemu dengan lebih 60 agensi pembantu rumah berdaftar bagi membincangkan isu kekurangan pembantu rumah, di sini, semalam.

0 comments:

MUSLIM housemaid for MUSLIM household only...

.